Erasmus+ KA201
"Inclus 4 All" Proiektuko
Nazioz Gaindiko 3. Bilera

Lekua:
  • Vilela, Portugal

Datak:

  • 2020ko urtarrilak 21, 22 eta 23

Anfitrioia:

  • Vilela Agrupamento Escolas

Bilerako parte hartzaileak:

  • Iruñako NHBBZ-ko  ADE taldea
  • Nafarroa, Hezkuntza Inklusioko bulegoa
  • Modena Istituto Comprensivo 1
  • Vilela Agrupamento Escolas

Vilela - 2020ko urtarrila

Urtarrilak 21, asteartea

“Inclus 4 all” KA201 Proiektuko lantaldea Vilela hirira iristen da, Paredes udalerrian, Portugalen.

Lehenik eta behin, gure anfitrioiek Vilelako Turismo Bulegora eramaten gaituzte bisitan, eta industria horrek eskualdean duen garrantzia azaltzen digute. Zonalde honek egurrezko altzarien fabrikazioan oinarritutako ekonomia du, hala nola aulkiak, mahaiak, armairuak, apalategiak eta abar, familia motako tokiko enpresa txikiek egiten dituztenak.

Geroago, Paredeseko Udal Ganbarara jo genuen. Bertan, Paulo Silva Hezkuntza zinegotziak udalerriak hezkuntza inklusiboarekin duen konpromisoaz  hitz egin zigun eta egiten ari den ekintza zehatzez. Ekintza horiek, gero, zuzenean ikusiko ditugu Vilelako Eskola Elkarteko eskoletan.
Harrera Vilelako Udaletxean

Inklusioarekiko konpromiso horren barruan, Paredes udalerriak “Inklusioko balkoia” izeneko leihatila bat du, edozein motatako desgaitasuna duten pertsonentzat egokitua. Balkoi horrek arreta espezializatuko zerbitzua eskaintzen du ezintasun eta desgaitasun arloetan, eta berariazko programei, laguntza materialei eta abarri buruzko informazioa ematen du.

Golfa inklusio estrategia gisa

"Akueduktua" udal golf zelaia

Jarraian, “Akueduktua” golf zelai munizipala bisitatu dugu.

Paredes udalerriak, aniztasunarekin eta inklusioarekin duen konpromisoan, beharrezko laguntza ematen du Vilela Eskola Taldeak aurkeztutako “Golf, sustapen estrategia arrakastatsua” proiektuaren ezarpenaren irismenean. Portugalgo Kirol eta Gazteria Institutuak eta guztiontzako Kirolaren Programa Nazionalak finantzatutako proiektu berritzailea da hau, tartean dauden hiru erakundeek aurkeztutako proiektuari esker: Vilela Eskolen Taldeak, Aqueduto Golf Zelaiak eta Paredeseko Udalak. Tokiko agintaritzaren lankidetza funtsezkoa da, eskola ordutegian garraioa eskaintzen baitu.

Programa honen helburua errendimendu akademiko eta eskola errendimendu txikia duten eta jokabide arazoak direla eta atxikitzeko arriskuan dauden ikasleen autoestimua indartzea da, eta Vilela Eskola Taldearen proiektu zabalago baten parte da: Retention Zero proiektua gehiago babestea. Urtebeteko esperientziaren ondoren,  ikasleen negatiboak 8-9tik 2-3ra pasa zirela ondorioztatu zen,  horrek errendimendu akademikoa nabarmen hobetu zuelarik.

Proiektua aurrera eramateko, familiek konpromiso bat sinatzen dute eta ikasleek golf zelaira joan behar dute astean bi arratsaldetan golfeko prestakuntza espezifikoa jasotzera.

Proiektuaren filosofia da golfa menderatzen zaila den kirola dela. Lehen saiakerak porrot ziurrak dira, monitoreen jarraibideen arabera saiatzen jarraitu behar da, eta horrela, pixkanaka-pixkanaka, bola eraman nahi dugun lekura joango da.

Golfeko lezio hauek psikologia saioekin nahasten dira, Vilela Eskola Taldeko psikologoarekin. Psikologoak ikasleentzako berria den eta menderatzen ez duten kirol honen eta eskolan dituzten portaera desegokien arteko lotura ezartzen du; izan ere, badira ikasgaiak non ,nahiz eta zailtasunak izan, ezin dute amore eman. Diziplina horiek, maisuen konpromisoarekin, lanarekin eta babesarekin, benetako garaipen pertsonal eta arrakastatsu bihur daitezke, Golfean “pilota sartzea” bezala. Funtsean, ikaslea ahalduntzea, bere buruarengan konfiantza ematea eta askoz gehiago egiteko gai dela jakinaraztea da helburua.

Proiektu horretan bertan, arku-tiroa edo karatea aukeratzeko aukera ere badago.

Arteekin hazi

Antzerki inprobisazioa "Arteekin hazi" programan

Esperientzia interesgarri honen ondoren, arratsaldean Vilelako Oinarrizko eta Bigarren Hezkuntzako Eskola bisitatu genuen. Hemen “Arteekin hazi” programa garatzen ari dira. Oraingo honetan, antzerkiaren, inprobisazioaren eta dantzaren bidez garatzen den proiektua da. Horretarako, adin desberdinetako ikasleak biltzen dira, bai eta hezkuntza premia bereziak dituzten eta ez dituzten ikasleak ere. Horrela, denen artean proiektu artistiko komun bat egiten dute.

Ondoren, Vilelako Lehen Hezkuntzako Oinarrizko Eskola eta “Artean heztea” proiektua bisitatu genituen. Artea da eskol -taldekatze honetako proiektu askoren zutabeetako bat.

Asteazkena, urtarrilak 22

Rebordosako Lehen Hezkuntzako oinarrizko eskola

Rebordosako Lehen Hezkuntzako Oinarrizko Eskola bisitatzen hasi genuen eguna.

Eskola honek Espektro Autistako Nahasmendua (EAN) duten ikasleentzako unitate espezializatu bat du.  EAN duten ikasleek ikasgela partekatzen dute gainerako ikasleekin, eta laguntzaile bat izaten dute beti ondoan. EAN duten ikasleak gela arruntean ahalik eta gehien egotea da asmoa, normaltasunez, beste egoera bat eskatzen duten momentu berezietan izan ezik. Ikasle horiek, edozein arrazoi dela medio, une propioa behar dutenean eta espazio komunetik irtetea nahiago dutenean, unitate espezializatura joan daitezke. Gela hau oso ingurune lasaia da,  behar dutenean uharte babeslea, lasaitzeko eta musika, irakurketa, errehabilitazioa eta beste hainbat jarduera egiteko.

Gela espezializatu honetan, gehienez sei pertsona daude, eta behar duten denbora guztian egon daitezke bertan, inklusioa benetakoa izan dadin ahalik eta gutxien izan dadin saiatuz.

Gure hurrengo bisita eskolako Liburutegira da. Eskola talde honetako liburutegien ezaugarri berezia udal liburutegiak direla eta herritar guztientzat zabalik daudela da.

Liburutegi horiek inguruko altzarien fabrikazioaren tradizioari ohore egiten diote, eta erabiltzaileen behar, adin eta une bakoitzera egokitutako egurrezko altzariak dituzte. Oso altzari politak, praktikoak eta beroak dira, espazio oso atseginak sortzen dituztenak, espazio publikoetan ikusi ohi den plastikozko altzarien gehiegikeriarik gabe.

"Uraren zikloa" zientzia tailerra

Geroago, Serriñan Lehen Hezkuntzako Eskola ezagutu genuen. Eskola talde honen ezaugarrietako bat lehen hezkuntzako irakasleen eta bigarren hezkuntzako irakasleen arteko interakzioa eta harremana da. Elkarrekintza horren adibide gisa, “Lehen urratsak zientzian” proiektuko saio batean parte hartu ahal izan genuen, bigarren hezkuntzako maisu batek zuzendua, uraren zikloaren gaiarekin.

Hezkuntza lege berriak

Informazio saioa Oportoko Unibertsitateko Psikologia Fakultatean Daniela Ferreira irakaslearekin

Arratsaldearen amaieran, Ariana Cosme irakaslearen taldeko Daniela Ferreira irakaslearekin bildu ginen Oportoko Unibertsitateko Psikologia Fakultatean. Irakasle hori Portugalgo gobernuari inklusioarekin lotutako hezkuntza legeak ezartzeko aholkuak emateaz arduratzen den pertsonetako bat da.

Ariana Cosme irakaslearen taldeak 54/2018 Lege Dekretua azaldu zuen, Hezkuntza Inklusiboari buruzkoa eta 55/2018 Lege Dekretua, Curriculum Malgutasunari buruzkoa.

Hauek dira Hezkuntza Inklusiboari buruzko 54/2018 Lege Dekretuaren puntu nagusiak:

  • Ikasleak kategorizatzeko sistemak alde batera utzi dira, hezkuntza premia bereziak dituzten ikasleen kategoriak barne.
  • Alde batera utzi da ikasle berezientzako legedi bereziaren eredua, eta erantzun-continuum bat ezarri da ikasle guztientzat.
  • Arreta hezkuntza  erantzunetan jartzen da, eta ez ikasle kategorietan.
  • Hezkuntza neurriak hiru motatakoak izango dira:
    1. Unibertsalak, ikasle guztientzat.
    2. Selektiboak. Aldi baterakoak, une jakin batean edo egoera jakin batean beste modu batean jokatu behar zaien ikasleentzat.
    3. Gehigarriak. Oso zehatzak eta puntualak, desgaitasunen bat edo familia egoera sozial ahul berezi eta zehatz bat duten ikasleentzat.

Hauek dira Curriculum Malgutasunari buruzko 55/2018 Lege Dekretuaren puntu nagusiak:

  • Ikastetxe bakoitzak hezkuntza curriculumaren % 0-25 artean erabaki dezake, ikastetxearen autonomiari dagokionez. Ikastetxe bakoitzak erabakitzen du zer egingo duen, nola eta zer material, baliabide eta abarrekin, batzuetan, Hezkuntza Ministerioak onartutako txosten baten bidez, malgutasun hori % 100era irits daiteke.

Italiako kideek esan dute Italian ikastetxe bakoitzak % 33ra irits daitekeen curriculumaren malgutasuna dutela.

Espainian malgutasun hori 0 da, ezin da hezkuntza curriculum autonomikoa ezertan aldatu.

Ebaluazio sistema Portugalen

Dekretu horiez gain, Portugalen erabiltzen den ebaluazio sistemari buruzko informazioa jaso genuen.

Hauek dira puntu nagusiak:

  • Lehen Hezkuntzako 4. mailara arte ez dago zenbakizko notarik. Irakasleak haurren garapenari buruz hitz egiten dute familiekin, eta haien interesetan, trebetasunetan, beharretan eta abarretan jartzen dute arreta.
  • Lehen Hezkuntzako 5. mailatik DBHko 4. mailara bitartean balorazio kualitatiboa egiten da, hiru hilean behin txosten pertsonalizatuak eginez.
  • Batxilergoan balorazio kuantitatiboa agertzen da, 1etik 20ra bitarteko eskalan.

Horrela, Portugalgo ebaluazioa pertsona, garapena eta potentzialtasuna ardatz dituen ebaluazioa da. Horrela, benetan ebaluazio formatiboa lortzen da.

Urtarrilak 23, osteguna

"Inclus 4 all" taldearen bilera

Azken eguna “Inclus 4 all” elkarteak orain arte egindako lana koordinatzeko eta bateratzeko bilera egiteko izan zen. Bilera horretan bertan, egiteke dauden lanak errepasatu genituen hurrengo bilerara arte, urte honen amaieran.

Italiak aurkeztu zuen partzuergoa osatzen duten hiru herrialdeetako hezkuntza inklusiboaren egungo egoerari buruz egin duen txostena.

Txosten horretan, honako gai hauei buruzko datuak aurkeztu ziren:

  • Herrialde bakoitzaren ikasle bakoitzeko inbertsio maila.
  • Eskola-uzte maila eta eskola porrota herrialde bakoitzean.
  • Inklusioari eta abarri heltzeko herrialdeen arteko curriculum desberdintasun esanguratsuak.

Portugalek 54/2018 Lege Dekretua Vilelako Eskolen Taldean ezartzeko barne dokumentua aurkeztu zuen, hezkuntza inklusiboaren eta horrek dakarren guztiaren esparruan. Vilela Eskola Taldeak laburbildu zuen testu luze samarra da, eta bertan oinarritu zuen bere lana dekretu horren ezarpena errazteko.

Iruñeak, Inklusio Programen Bulegoak eta NHBBZk, zirriborro bat eta fitxa-eredu bat aurkeztu zuten Gida Metodologikoa egiteko. Zirriborroa bazkide guztiei gustatu zaie eta aho batez onartu da.

Kronograma eta lan-plangintza ere aurkezten dituzte.

Bilera horretan, Gizarteratze, Berdintasun eta Bizikidetza Zerbitzuko buru Mª José Cortés Itarte jaunak parte hartu zuen, programari laguntzeko eta beste herrialde batzuetan aniztasuna modu inklusiboan kontuan hartuta arautzen dituzten estatuko araudiak bertatik bertara ezagutzeko.

Erasmus+ “Inclus 4 all” programako bazkide guztiok lanean jarraituko dugu gure proiektu handian, eta Bartzelonan ikusiko dugu elkar 2020. urte honen amaieran..